תצלום : פנחס ענברי

הפגנת 350 אלף בירושלים אתמול הייתה מרשימה, והיא באה על רקע יוזמת ההידברות של הנשיא הרצוג, והשאלה היא האם יוזמת הנשיא יחד עם יציאת עם ישראל לרחובות, יכולה להפסיק את תהליכי החקיקה בכנסת ולעצור את הקרעים בחברה הישראלית ההולכים ומתרחבים.

על מנת להשיב על כך, יש לראות את התמונה הרחבה, מה כל שחקן פוליטי רוצה להשיג, ומה הם היכולות שלו להשיג את מטרותיו.

היום התברר כי החלק שלא פורסם ביוזמת הנשיא דיבר על ביטול הפגנת הענק. במחנה האופוזיציה יש חילוקי דעות עמוקים בין המפלגות הישנות – יש עתיד, המחנה הממלכתי והעבודה לבין מנהיגי המחאה. בעוד המפלגות הישנות כמהות לתיווך, ומאחורי הקלעים פעלו לקידומו, מנהיגי המחאה לא רוצים לשמוע מתיווך, ושמענו זאת אתמול בהפגנה באופן מפורש. מדוע? כי המפלגות הישנות חוששות שמן ההפגנות תקום מפלגה חדשה אשר תאיים עליהם. מכאן שלגנץ ולפיד, ואפילו למיכאלי יש אינטרס בסיום ההפגנות למרות שהיא מתנגדת לה רשמית. אנו מעריכים שאם לפיד וגנץ יילכו לפשרה – מיכאלי תצטרף אליהם.

גם בקואליציה יש חילוקי דעות, אבל שם בגלל הרוח השלטת במפלגות הימין שלא מציגים חילוקי דעות בגלוי, קשה להבחין בהם, אבל הם קיימים, ולדעתי חשיבותם בכך, שהם יעזרו לנתניהו לקבל החלטה לגבי הפשרה, שהיא גם האינטרס שלו. מדוע – מכיוון שהמשך ההפגנות לצד חוסר יכולת להיכנס למתווה הסדרת הסכסוך מקרב את החלטת בג"צ בעניין נבצרותו, כלומר שעליו לסיים את תפקידו לצד החלטה נוספת  של בג"צ שכל הרפורמה המשפטית תחול  רק מן הכנסת הבאה.

יש להבחין בין המניע של נתניהו לבין המניעים של לוין ורוטמן. בעוד השנים אידאולוגים – לוין מדבר על זה כבר שנים, כי הוא באמת מאמין בזה, ורוטמן מתוך האידאולוגיה הדתית של מדינה הלכה אשר דרכה חסומה בידי בג"צ החילוני, ולפיכך חיוני להסירו כדי לממש את מדינת ההלכה. הוא כמובן לא מדבר על כך בגלוי עכשיו, אבל כפי שהם הסתירו את הרפורמה שלהם במערכת הבחירות, ושלפו אותה עכשיו, יש לצפות כי האידאולוגיה של מדינה דתית תבוא בהמשך הדרך.

לעומת השנים, נתניהו רוצה את הרפורמה מסיבות פרקטיות – לקבל עסקת טיעון בלי קלון, והוא מעלה את רף ההימור כדי ליצור מצב משברי, שייתן את האלונקה ללפיד ולגנץ להיכנס  לתיווך שבסיומו הרפורמה תבוטל למעשה תמורת עסקת הטיעון ללא קלון. ככל שרמת ההימור עולה, כך זה מקל על המפלגות הישנות להיכנס לתיווך.

אם באמת יצליח נתניהו בתוכנית הזאת, הרי כבר לא תהיה רפורמה משפטית בכלל, לוין ורוטמן יוצגו כאידיוטים, והליכוד יתרסק. לנתניהו לא אכפת.

  אבל אם לא יוכל להתגבר עליהם, כי הליכוד כבר די מגוייס לעניין, וגם החרדים לא ירשו זאת מן הסיבות שלהם, הרי מתנגדי הרפורמה בליכוד, שהיום שותקים "ייצאו מהארון", ונתניהו יוכל להשתמש בהם כדי להגיע לעסקה. האם יכול נתניהו לעצור את הסוסים הדוהרים? לא ברור, ויכולה להיווצר סיטואציה שבה הכנסת תחוקק חוקים, בג"צ יפסול אותם והכנסת תתעלם מהחלטות בג"צ.

השאלה תהיה האם המשטרה תציית לבג"צ, או לממשלה, ליתר דיוק— בן גביר. המשטרה נתנה איתותים כי היא עם ההפגנות ובג"צ כאשר ביום שישי האחרון, בניגוד לדעת בן גביר, הרשתה למפגינים בתל אביב לחסום את נתיבי איילון.

גם צהל נתן רמז דומה לצד מי הוא – צהל דחה את מתקפת התגובה בעזה על ירי חמאס, כדי לאפשר ללא הסחת דעת את ההפגנה הגדולה בירושלים.